lahir seorang kanak2 pada 3 oktober tahun 1990. sama seperti kanak2 lain yang ingin hidup dalam dunia fantasi seperti CINDERELLA yang menanti sepatunya dipulangkan oleh putera kacak, seperti SNOW WHITE yang tertelan apple beracun. bercita2 ingin disayangi seperti puteri beradu.. dan sebagainya..

Tuesday, November 20, 2012

jika masih punya ruang, sudikah kamu mengahwini saya?

semalam semasa rohayu pulang dari kerja, dalam sebuah kereta yang dipandu perlahan, sambil kepala disandarkan rapat ke seat, sebelah tangan memegang stereng kereta, sebelah tangan di atas riba.. melayang-layang fikiran entah kemana. tiba-tiba terasa seolah2 di atas sebatang jalan, hanya aku tiada yang lain.. jalan yang lurus terbentang di hadapan.. aku merenung... siapakah bakal imamku nanti?.. sebagaimanakah dia mampu mmbimbing aku yang jalannya penuh liku dan dosa.. pernah satu ketika, aku merumuskan kepada mak aku,

"mak, if one day ayu kaweh dengan ustaz?"
"if one day tu apa??"
"mak ni. if one day tu kalau suatu hari.. kalau satu hari nanti ayu kawen ustaz?"

mak aku cuma senyum dan kata, baguslah.. aku pulak senyum and kata "memang ayu nak carik suami yang baik, tapi bukanlah sampai ustaz tarafnya sebab ayu nak taat suami. tapi kan mak..kalau ustaz azhar idrus masuk meminang ayu, mak teima eh.. "

mak aku terkejut and ketawa! mak tanya " hang nak ke yang tua?" aku diam.. bukan sebab aku tak de jawapan, tapi sebab aku malas nak membahaskan.

jawapan die sebenarnya: nak..asalkan dia Ustaz Azhar Idrus. jika masih punya ruang, sudikah kamu mengahwini saya? tapi aku tertunduk malu sendiri.. layak kah aku? kenapa begitu dalam rasa itu? tak tipu, masa tu aku menangis... sebab tak mampu rasanya aku untuk menjadi isteri kepada seorang ustaz yang aku sanjungi.. besar sungguh angan-angan ku.

korang nak tahu apa persoalannya? persoalannya kenapa ustaz azhar idrus? jawapan dia sebab rasa itu di anugerahkan oleh yang diatas, masuk lembut kedalam hati, meruap melalui mata, telinga tatkala aku tengok dan dengar ceramah2 beliau, lalu terluah dengan kata-kata, "sudikah kamu mengahwini saya?" lancar tanpa sekatan..

maaf jika entry ini melampau tapi aku just nak share. entah apa pendapat korang, tapi aku cuma bersifat terbuka dan jujur. hehehe
malu? kenapa nak malu? sebab aku pempuan? jadi kenapa? chill and peace :)
sebuah blog kosong dengan angan-angan~ :)



No comments:

Post a Comment